Hlavní obsah

Nutella hadr. Cena plechovkové plzně v Německu vás zvedne ze židle

Když loni v listopadu premiér Petr Fiala (ODS) v Německu zjišťoval, že tam mají řadu potravin levnějších než v Česku, stala se symbolem jeho nepovedeného PR kousku nutella. Stejnou pozornost přitom mohl vzbudit i jiný, pro Čechy snad ještě důležitější produkt: pivo. Zatímco plzeň v plechovce lze totiž v německém Kauflandu pořídit za pouhé euro, tedy necelých 25 korun, tak v českých obchodech cena atakuje 40 Kč.

Foto: Novinky

Pilsner Urquell a účtenka z německého a českého Kauflandu

Článek

Nedaleko za hranicemi, v Drážďanech, lze v tamní prodejně Kauflandu koupit půllitrovou plechovku slavného českého piva Pilsner Urquell za běžnou cenu, nikoliv tedy hezky počesku ve slevě, za 0,99 eura (přibližně 24,80 Kč). Při návštěvě českého Kauflandu se ale nákup stejného zboží významně prodraží. V regálu totiž visí cena 37,90 Kč. Stejnou cenovku u Plzně má také Tesco, v Bille je dokonce ještě o korunu dražší.

Na jednom kartonu (24 plechovek) tak lze nákupem v Německu ušetřit neuvěřitelných 300 korun.

Novinky se Kauflandu zeptaly, co za tak propastným cenovým rozdílem v jeho prodejnách stojí, obzvlášť vezmeme-li v potaz skutečnost, že plzeň se vaří v Česku, a tak minimálně náklady na dovoz by měly být pro německý Kaufland vyšší.

„Smluvní podmínky s dodavateli se sjednávají vždy lokálně a nejsou v každé zemi stejné. Každá země má svůj specifický trh, kterému je celá akční strategie a strategie tvorby cen přizpůsobena. V rámci České republiky řídíme náš akční management a tvorbu cen tak, abychom nabízeli nejpříznivější ceny produktů v rámci českého trhu,“ odpověděla za Kaufland celkem specificky mluvčí Renata Maierl.

Levnější a lepší nákupy v Německu objevil dokonce už i premiér Fiala

Domácí

Podle mluvčího Plzeňského Prazdroje Zdeňka Kováře si konečnou cenu piva určuje vždy obchodník, ať už v tuzemsku, nebo za hranicemi.

„Pivo je národní nápoj nejen v Česku, ale i v Německu. A pro většinu řetězců je pivo hlavním lákadlem, aby nakupující pořídili svůj nákup u nich. To může být důvod, proč ho německé řetězce drží cíleně na nižší úrovni, než je v okolních státech. Naopak čepované pivo je v Německu výrazně dražší než u nás, přičemž tvoří pouze zhruba 15 procent celkového prodaného objemu piva na tamním trhu,“ odpověděl Novinkám.

Otázka exkluzivity?

Agrární analytik Petr Havel nabízí ještě jiný úhel pohledu. Roli v tom, proč je plzeň v Česku o tolik dražší než u západního souseda, může podle něj sehrávat samotná značka a její reputace.

„Plzeňské pivo je považováno za nejkvalitnější, a tato image se odráží ve vyšší cenové hladině tohoto piva v Česku proti ostatním pivům, zatímco v Německu je plzeňské pivo ‚jedním z mnohých‘, takže tam se ta exkluzivita tolik neodráží,“ myslí si.

„Druhým důvodem je skutečnost, že tržní síla Prazdroje je v České republice mnohem vyšší než v Německu, a tím pádem má Prazdroj u nás lepší vyjednávací sílu,“ dodal Havel.

Analytik zároveň míní, že do hry mohou zasahovat také dílčí faktory, jako jsou vyšší česká inflace, chování českých spotřebitelů, kteří si vyšší ceny „nechají líbit“, nebo i daň z přidané hodnoty (DPH). Ta je v Německu u piva nastavena na 19 procent, zatímco u nás je 21procentní.

Čepované pivo zdražilo v průměru na 58 korun

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám